apabila yang diimpikan hanya tinggal jadi mimpi...

http://kerusireput.blogspot.com

Sunday, June 6, 2010

Ini bukan kisah ADAMAYA... ini kisah Usin!!!


Hari itu hari Sabtu, dan Usin merancang untuk pulang ke Kampung halaman bersama isterinya Maya dan anak kesayangannya Amani. Perjalanan dari Kedah ke Kelantan amat memerlukan persediaan dari segi mental dan fizikal. "Fuhhh, dah lama x balik kampung ni, rasa macam jauh la pulak" desis hati kecil Usin.

"Abang ni, duk termenung ape lg? dah hensem dah ni ayang tengok" kata Maya lembut sambil memeluk Usin dari belakang. Usin tersenyum, lalu berpusing memandang wajah isterinya. "you are so beautiful honey, like Lisa Surihani gitu". Usin mencubit manja pipi Maya. "Daddy.. daddy.. come on daddy", speak Amani sambil berlari-lari comel mengelilingi Usin dan Maya.


Maya tersenyum tatkala melihat suaminya itu mendukung Amani sambil membuat gaya seakan-akan superman. "Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, kan? Abang tu asyik buzy je" rengek Maya. "Alaa sayang, abang buzy pun untuk sape? awak dengan Amani tu jugak kan. Kebetulan kali ini abang dapat cuti lama sedikit." Usin berkata kepada isterinya tercinta.


Perjalanan daripada Kedah ke Kelantan mengambil masa kira-kira 5 hingga 6 jam. Amani sudah nyenyak dibuai mimpi sambil tangannya memeluk erat TeddyBear hadiah daripada Usin. Begitu juga dengan isterinya, Maya kelihatan sungguh comel seperti Lisa Surihani walaupun ketika sedang tidur. " Hmm jauh lagi perjalanan aku ni," Usin berkata dalam hati.


Gear diturunkan, tatkala kaki Usin semakin rancak menekan pedal minyak keretanya. Kelajuan semakin bertambah. Sudah lama Usin tidak beraksi dengan Honda Type-R miliknya. Usin mengorak langkah, satu demi satu kenderaan dihadapan di potongnya. Tidak kira kereta atau lori, motosikal mahupun beca, Usin tetap memintas. Usin lupa pada Maya dan Amani yang nyenyak tidur. Niat Usin hanya 1, mahu cepat sampai di kampung halaman.


" Eh abang, kenapa laju sangat ni?" tiba-tiba Maya bersuara. Dia terkejut lantaran sikap Usin yang gila baby dalam memandu. "Sayang tidurlah ye, abang nak cepat sampai je bukannya ape" kata Usin. "Bukan ape bang, Maya risau abang bawak laju-laju macam ni" Maya cuba memujuk Usin. "Alaa tenang la sayang, bukan ada ape2 pun," kata Usin sambil memandang Maya.


Tangan Usin laju menurunkan ke gear rendah. Vrrooomm gagah kedengaran bunyi ekzos keretanya. Usin memulas stering dan membelok ke kanan untuk memotong dan...... sebaik sahaja Usin berbuat begitu, jelas kelihatan dihadapannya sebuah Lori Tangki yang sarat membawa muatan Minyak keluaran Petronas. Lori tersebut jelas lebih besar, gedebab dan gagah jika dibandingkan dengan Honda Type-R milik Usin. Maya menjerit "Aaaaahhhhhhhhhhh". Dan BAMMMM !!!!!


"Usin... Ohh Usin, bangun nak" sayup-sayup terdengar suara ibunya. Usin cuba membuka matanya perlahan-lahan. Dia melihat wajah ibunya. Lantas Usin pun, "Mak, mana Maya mak? Mana Amani? Usin bersalah mak. Semua salah Usin". Bertubi-tubi Usin menyoal emaknya sambil menyesal akibat kesilapan yang dilakukan. Usin tak dapat menahan sebak dihatinya lagi. Usin memeluk ibunya dan menangis bagai tiada penghujung.


Ibunya memegang bahu Usin sambil memandang muka anaknya yang teresak-esak menangis.



PAANNGGG!!!


Berdesing telinga Usin dan jelas keguguran beberapa helai rambut si Usin dan seekor kutu yang pantas menghilangkan diri. Semuanya akibat penampar veteran Ibunya. Usin terpinga-pinga dan otaknya masih bergegar. "Apa bini? Nak kerja pun hang malas. Ada bini konon. Haa tu la hang, tidoq lg lepas Asar, terus jd x betul. Bangun! pi sembahyang cepat!!" pekik ibunya pada nada berfrekuensi tinggi.


Usin terlopong sambil memegang mukanya yang bengkak sebelah akibat keterlanjuran beliau tidur sampai ke maghrib.





p/s: Kesian Usin, beliau menjadi mangsa permainan di alam mimpi. Anda pula bagaimana??


8 comments:

Lily said...

paaangggggggggg.
ahahaa.

Cik Embun said...

usin tu berangan jd adam.. hahaha... poyo aarr mat usin nie...

Bert said...

Usin bole jadi Mika jer la..haha

azrina said...

hahahha! OMG! klaka gle... :))

*azniza orchid* said...

tahap kepoyoan yg melampau...
ade ke patot brangan nk jd adam...
wuaaaaa..tlong!!i nk tegolek..

ApekxHensem™ said...

hahaha..apek la adam ;P

eita said...

sian kat usin kan....
hhuhuhu

nuriman said...

ahahaa..adat dunia..slamat kne pnamp0r..kalo site kick lagi haru..huhuhu..
usin2..