apabila yang diimpikan hanya tinggal jadi mimpi...

http://kerusireput.blogspot.com

Tuesday, June 29, 2010

Alangkah indahnya jika...........

Alangkah indahnya jika Mat Rempit begini..

Rempit 1 : Assalamualaikum saudara.

Rempit 2 : Waalaikumsalam. Saudara sihat?

Rempit 1 : Sihat Alhamdulillah.

Kedengaran suara Muazin melaungkan Azan di masjid berdekatan.

Rempit 1 : Eh dah masuk Maghrib la. Jom ke masjid saudara.

Rempit 2 : Jom.


Vrooomm... Vvroommmm....



p/s: Gua da putus harapan.. putus tali boleh sambung ikat balik.. tp harapan ni kalau nak ikat pun sampai subuh belum tentu dapat. Take Care to All my FRIENDS.. Sekian~

Thursday, June 24, 2010

Sungguh KEJAM!!!

Pagi yang tak berapa nak ceria, kelapa serabut, otak semak tapi nasib baik perut kenyang. Atas sebab-sebab tak tahan mendengar bebelan seorang pendidik di pagi hari, aku bersiap-siap sehensem yang boleh. Deodorant dan perfume telah ku sembur ke seluruh anggota wudhuk.

Jam 10.30 pagi
Kaunter Pejabat Pendaftaran New Castle

Kad Pengenalan atau i.c aku telah reput tak ubah macam kangkung kena celur. Bait-bait huruf yang tertera sudah tidak kelihatan. Kalau hampa semua tengok i.c aku mesti hampa tak lalu nak makan.(sebab tu aku tak mau upload). Hanya housemate aku dan beberapa insan saja yang pernah melihat.

Duit denda telah ku bayar, dan sekarang hanya menunggu giliran untuk sesi penggambaran (rasa macam artis pun ada). Mak cik yang jaga kaunter tu lak muka tak ubah macam Mak Senah kaki gossip di Kampung Adelaide. Nombor giliranku mengena. Ya! 3344. Jangan sapa-sapa pi beli nombor 4D plak.

"Dik sila pakai blazer ye", ucap makcik itu penuh sopan. Mungkin dia ni sorang yang berdedikasi. Blazer dipakaiku. Wow sungguh maskulin. Teringin nak mendaftar jadi model pun ada time tu. "Dik cepat sikit ye", tegur makcik tersebut. Potong stim betui la dia ni.

Aku pun duduk dan berposing semaksima mungkin. Senyuman terukir manis dibibirku dan tiba-tiba. Makcik itu kembali bersuara, "adik ni cacat ke??". KebabOOMmM.. Nak gugur bulu ketiak aku pada saat itu. "Kenapa makcik cakap saya cacat??" tanyaku kehairanan. "Makcik tengok adik takde telinga pun. Sebab tu makcik kata cacat." Balas makcik itu penuh kondifent.


AKU CACAT?? TAK ADA TELINGA?? what the FCUK..

Hanya kerana paras rupa rambutku begini, aku di katanya cacat!. Sungguh Kejam.
Anda nilailah sendiri..... dibawah.








aku suka dengar lagu band mereka!!



p/s: Penantian adalah satu penyeksaan. Rasa nak bawak kereta laju-laju pastu langgar lembu pak karim pun ada. Dah langgar pastu reverse then spin atas ekor beliau duaplohpat kali. Arghhhhhhhhhhh!!!!

Tuesday, June 22, 2010

SAYANG SAYA TIDAK DAPAT MELIHATNYA.......

Seorang remaja yang buta kedua-dua belah matanya, duduk di tepi sebuah bangunan di tengah ibu kota, dengan pakaian kotor dan wajah yang comot.

Di hadapannya diletakkan sebuah bekas plastic dan sekeping kertas tebal yang tertulis perkataan ; ‘SAYA BUTA DAN BANTULAH SAYA’. Di dalam bekas plastik itu hanya kelihatan beberapa keping duit syiling. Hanya itu sahaja yang diperolehinya hari itu walaupun sudah hampir tiga jam meminta sedekah di pinggir bangunan besar tersebut.

Tiba-tiba, seorang lelaki yang berpakaian kemas datang dan berdiri di hadapannya. Lelaki itu mengeluarkan beberapa keping duit syiling dari poketnya dan memasukkan ke dalam bekas plastik di hadapan remaja tersebut. Lelaki itu kemudiannya menterbalikkan kertas tebal tersebut dan menulis sesuatu di permukaannya.

Kertas tersebut diletakkan kembali di sisi bekas plastik dihadapan remaja buta, dan lelaki itu pun berlalu pergi. Tanpa diduga, selepas lelaki berkenaan pergi, semakin ramai orang yang menderma. Bukan sekadar duit syiling, bahkan not-not biru, hijau dan merah juga masuk ke dalam bekas plastik di depan remaja berkenaan.

Beberapa jam berlalu, dan lelaki berpakaian kemas itu kembali dan menegur remaja buta.

“Encikkah yang menukar tulisan pada kertas saya ini?” Tanya remaja itu.

“Ya”, jawab lelaki itu.

“Apa yang Encik tulis?” Tanya remaja itu lagi.

“Saya tulis awak ini buta, tetapi dengan cara yang berbeza.”


Apa yang ditulis oleh lelaki itu ialah ; “HARI INI SUNGGUH INDAH, TAPI SAYANG, SAYA TIDAK DAPAT MELIHATNYA.”





p/s: Bersyukurlah dengan kurniaan Tuhan kepada kita, sentiasa positif, kreatif dan selalulah melihat sesuatu dari sudut yang berbeza. Jangan kita hina yang lemah, tetapi bantulah mereka.

Sunday, June 20, 2010

Terlewat Solat Subuh!!!


Apabila Mat terjumpa ayah Zura, dia terus memakai ketayap. Mat tahu ayah Zura alim orangnya. Bukan sebarang orang boleh jadi menantunya. Mujurlah Mat pandai berlakon.


Apabila melihat ketayap atas kepala Mat tidak pernah lekang, Haji Din bersetuju menikahkan anaknya si Zura dengan Mat. Sekali lafaz, sahlah akad nikah.


Malam pertama Mat dan Zura lambat tidur. Banyak benda nak dikemaskan. Akhirnya semua tertidur setelah pukul 2.00 pagi. Esoknya Haji Din mengejutkan seluruh ahli keluarga solat Subuh berjamaah. Mat terlambat bangun dan Haji Din menyuruh Mat solat seorang diri.


Mat pun iqamat dan menunaikan solat Subuh. Selesai member salam, Haji Din menanya Mat : “Hai Mat, kenapa solat Subuh tiga rakaat?”.


Lantas Mat menjawab : “Eh.. yeke tiga rakaat? Rasa-rasanya dah cukup empat rakaat tadi ayah.”


“Masya-Allah!” Haji Din mengucap panjang sambil menepuk dahinya laju-laju.



p/s: sembahyanglah Kamu sebelum Kamu di sembahyangkan... =)


pergi dan kembali semula

salam semua...

Usin mintak maaf kerana telah lama tidak merangkak-rangkak ke blog kamu semua.. den balik KAMPONG yob!!hahaa.. kampung saya bukan di nogori sombilan yo..


Mana-mana makhluk @ insan yang telah meninggalkan bekas di blog ini.. Akan aku jejak sampai ke lubang tandas...


Terjahhhhh.........



MUKHSIN KEMBALI MERANGKAK!!!

Wednesday, June 16, 2010

Penyakit Kronik Masa Kini

Sarip (bukan nama sebenar dan tidak ada kaitan pun dengan ramli sarip) adalah seorang pemuda kampung yang juga merupakan pemuda harapan bangsa. Namun begitu semenjak dua, tiga, empat menjak ini Sarip telah dihinggapi oleh satu penyakit misteri yang digelar penyakit was-was. Apa kata kita semua ramai-ramai pakat tengok lintas langsung yang dijalankan di rumah beliau di kampung batang terjuntai-juntai.



Kita terjahhhh beliau..................!!






"Apa lama sangat hang kat dalam bilik air tu?. Hang dok wat apa Sarip oihh?", tanya ibunya Sarip (ibu kepada Sarip). "Kata tadi nak amik air sembahyang jaa, mak dah tak tahan nih... nak basuh kain." Bebel Mak Cik Kelesom (nama samaran) setelah mendapati anak terunanya itu mengambil wuduk melebihi had masa seorang pewuduk *ada ke pepatah ni?(aku men bubuh ja). Yelah, berwuduk yang tak sampai lima minit dah menjadi lima belas minit. Kroikkkkk.. pintu bilik air berbunyi. Sekonyong-konyong keluarlah si Sarip dari bilik air dengan baju dan kainnya basah lencun. Mengalahkan orang baru mandi, atau paling koman pun kalau tak kalah, seri.


Setelah bersiap lebih kurang, beliau pun bergegas ke masjid yang cukup dekat dengan umah beliau itu(tak sempat nak kentut dah sampai pun). Di dalam masjid tok imam muda baru sahaja memulakan solat asar. Sarip pun mula mengangkat takbir, " Allah..." tetapi tidak menjadi takbiratul ihramnya, kemudian tak jadi jugak, seterusnya pun tak menjadi lagi dan lagi dan lagi.... sehinggalah masuk rakaat kedua barulah dia berjaya mengangkat takbir dengan penuh tawaduk.


Begitulah penyakit was-was yang melanda diri beliau. Ketika mengambil wuduk juga beliau sering membasuh anggota wuduk secara berlebih-lebihan. Selain itu beliau juga akan berwuduk semula jika merasa was-was dengan wuduk yang diambil. Sehingga ada ketika tok imam muda menegur Sarip yang masih berwuduk dari subuh hingga ke zuhur.


Ketika menjalani aktiviti seharian, beliau turut dilanda masalah yang sama. Cuma ketika ingin beribadah, penyakit was-was belaiu itu semakin menjadi-jadi dan akan hilang secara automatik tatkala berada di padang bola.







p/s: Moral of HIS Story.. memang ada syaitan yang sudah termaktub kerjanya menjadikan hati kita ragu-ragu atau was-was. Supaya kita terhindar daripada bisikan syaitan, amalkanlah membaca surah Annas dan ayat kursi. =)

Monday, June 14, 2010

Mimpi Basah..........................

Malam itu suasana sunyi-sepi. Blok Aspura yang didiami pelajar lelaki begitu suram. Sayup-sayup kedengaran kicauan burung memecah kesunyian malam. Begitulah keadaannya pabila semua makhluk-makhluk tuhan asyik dibuai mimpi.

Usin menginap di sebuah dorm di aras 3 Blok Aspura. Dorm itu diberi nama Ibnu Khaldun walaupun separuh daripada penghuni nya berperangai mengalahkan jin ifrit. Di dorm itulah upacara membuat magee secara besar-besaran sering dilakukan dan macam-macam lagi.

Sedang Usin enak diulit mimpi-mimpi indah tetapi kering, perutnya mula membuat karenah. Kruikk kruikk perut Usin berbunyi. Bukan menandakan masuknya waktu Subuh tetapi itulah amaran bencana alam bakal berlaku.

Usin terjaga dari tidur tatkala perutnya mengalami kesakitan yang luar biasa. Baru Usin teringat bahawa selepas bermain bola di padang, beliau telah mengepau setin biskut hwa tai milik junior yang baru dibeli. Mungkin biskut itu telah disumpah menjadi julap dan menyebabkan Usin sakit perut yang teramat.

Tanpa membuang masa, Usin mengejut Berahim sekutu kuatnya yang tidur di katil sebelah. "Berahim.. Berahimm.. bangun la sayang mangkuk, teman aku pergi tandas kejap," rayu Usin penuh manja. "Ye yee aku dah bangun ni," balas Berahim sambil menarik selimut ke atas. "Celaka engkau Berahim, aku dah tak tahan nih. Cepat laaa."Usin memarahi Berahim yang perangai macam bab!. "Yelah aku dah bangun nih," Berahim seraya berkata dek kesiankan si Usin.

Mereka berdua berjalan ke tandas yang diterangi dengan lampu pendaflour. Usin pun masuk ke dalam jamban tandas. "Kau jangan lama sangat Usin, aku mengantuk ni," kata Berahim sambil menguap. "Kejap jela tak lama pun, kau rilek jer," balas Usin memberi harapan.

Sedang kusyuk Usin membuang barangnya tiba-tiba. "Kau cepat sikit Usin, aku dah tak tahan kat luar ni," tegas Berahim yang tensen menunggu di luar. "Jap japp sikit je lagi dah nak sampai dah ni," balas Usin. Crett cretttt (sound effect)...

"Usin lagi 2 minit kau tak keluar aku balik," kata Berahim dengan nada yang serius. Suuhhhh suhhh bunyi air mengalir keluar daripada getah paip menandakan Usin hampir selesai. "Aku di dalam siapa di luar," Usin bersuara dengan niat menghiburkan Berahim yang keseorangan di luar. "Bab! kau nak main2 lagi. Aku pergi jugak kang," balas Berahim.

Usin keluar dari tandas dengan penuh senyuman lantaran hajatnya telah dipenuhi. "Jom.. jom..balik," Usin mengajak Berahim pulang ke dorm mereka.

Sesampai nya di dorm, Berahim menyatakan bahawa dia hendak pergi minum air sebentar. Berahim menyuruh Usin masuk dahulu. "Okey.. okey aku tunggu kau kat katil.. hihiii" kata Usin sambil ketawa kecil.

Usin merebahkan badan sambil matanya memandang katil Berahim. Usin menggigil keseorangan. Beliau tidak percaya dengan apa yang dilihat. Jelas kelihatan tubuh Berahim yang sedang nyenyak tidur di katilnya. Usin tergamam.

Siapakah yang menemani Usin ke tandas sebentar td?. Adakah Berahim atau makhluk lain yang menyamar menjadi rakannya itu?. Semuanya masih menjadi persoalan hingga kini. Usin bingung memikirkannya.


p/s: Semua asrama berpenghuni kan? emm maksud saya "Penghuni" yang ehem ehemm. Jangan Biarkan Diri Anda Diselubungi Misteriii =)





Dadah?? Alamak!! kantoiiiii............


Pelakon Komedi Saiful Apek Ditangkap Kerana Ganja


PETALING JAYA: Pelakon komedi terkenal, Mohd Saifulazam Mohammad Yusoff, 41, atau lebih dikenali sebagai Saiful Apek ditahan bersama lima rakannya ekoran dakwaan memiliki 40 gram dadah dipercayai ganja.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar berkata, mereka ditahan di rumah Saiful di Jalan PJS7 Subang Jaya di sini kira-kira pukul 10 malam semalam.

Katanya, kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 39A(1), Seksyen 6 dan Seksyen 15(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.
“Kesemua suspek akan direman selama empat hari bermula hari ini,” katanya kepada mStar Online sewaktu dihubungi di sini hari ini.

Apek terkenal dengan filem-filem lakonannya seperti Senario Lagi (2000), Senario The Movie (1999), Nana Tanjung 2 (2007) dan Cicak Man (2006).






sumber : thestar online..

Friday, June 11, 2010

Kenduri Kahwin?? Apa kata mereka................

Mari kita selami pengertian Kenduri Kahwin oleh beberapa makhluk tuhan yang sempat ditemuramah oleh Leman semasa bercuti di kampung..



Kita saksikan........................







APA KATA MEREKA??



********************************
ROSLI (bukan nama beliau). Seekor monyet pemetik kelapa yang professional.

"Bagi saya Kenduri Kahwin ni bermaksud kerahan tenaga. Saya bekerja tanpa henti bagi menjayakan majlis kenduri tersebut. Kari atau gulai memerlukan santan yang banyak. Santan hasil daripada kelapa, kelapa hasil daripada mana?? DEN JUGAK yang POIE PETIK nyo!!"


*********************************
JOHAN (nama dalam kad pengenalan). Seekor ayam yang sedang menanti masa untuk berwudhuk eh disembelih. Selamilah kata-kata terakhir beliau.

"Kenduri Kahwin bagiku hanyalah ketakutan yang tidak berpenghujung. Hari-hari yang berlalu bagaikan tiada erti. Apalah dosaku, aku hanyalah seekor ayam. Aku mau hidup!!"


**********************************
ATAN (nama sebenar). Seekor semut yang bertungkus-lumus mengangkat cebisan kuih peneram ketika temuramah sedang dijalankan. Beliau telah kehilangan kakinya akibat kencing paling manis.

"Kenduri Kahwin ni memang saya nantikan. Waktu inilah saya dapat makan sepuas-puasnya. Daging si Johan yg enak itu pun sudah dibungkus pulang. Ditambah pula dengan air sirap bandung buatan Pak Karim. Memang jelas terasa nikmatnya!!"


***********************************
L (bukan watak dalam crita DEATH NOTE). Nama singkatan bagi seekor lembu yang kelihat tercungap-cungap menarik nafas tatkala penat melarikan diri setelah dikejar penduduk kampung. Kita terjah beliau... zassSS

"Setiap kali Kenduri Kahwin pasti ku terkenangkan memori zaman kanak-kanak. Seronok nya bermain... eh ehh?? Apa ni? Jangan!! Jangan!! Tolonggggggg!!! Makkkkkkk"
-kata-kata terakhir beliau sebelum berjaya ditangkap Lebai Sarip(seorang penangkap lembu handalan)-


************************************
SAMUEL (nama samaran). Beliau merupakan seekor siput babi yang tiada kaitan pun dalam kisah ini. Namun kita dengarlah luahan hatinya. Dipersilakan....

" Tidak kira hari kahwin ka apa ka. Hari-hari kami dihina. Ada saja yang mencacai. Kami hanyalah siput dan 100% xdak kaitan dengan sorang lg tu BAB!.. Pasal kau BAB! diorang semua panggil aku SIPUT BABI!!"
-Siput Babi itu dalam perjalanan membuat aduan mengenai perkara ini di ADUAN RAKYAT-





-sekian-

Tuesday, June 8, 2010

Cinta Sejati................

"Nurse.... boleh saya tengok bayi saya..." seorang ibu muda yang baru bersalin itu bersuara antara dengar dan tidak kepada seorang jururawat. Sambil tersenyum, jururawat membawakan bayi lelaki yang masih merah itu. Si Ibu menyambutnya dengan penuh senyuman. Dibuka selimut yang menutupi wajah comel itu, diciumnya berkali-kali sebaik bayi tersebut berada di pangkuannya.

Jururawat kemudian mengalihkan pandangannya ke luar tingkap. Tidak sanggup dia bertentang mata dengan si Ibu yang terperanjat tatkala melihat bayi yang dilahirkannya tiada kedua-dua cuping telinga.

Namun, gamamnya cuma seketika. Dakapan dan ciuman silih berganti sehingga bayi yang sedang lena itu merengek di pangkuannya. Doktor bagaimanapun mengesahkan pendengaran bayi itu normal, sesuatu yang cukup menggembirakan si Ibu.


Masa terus berlalu......


Pulang dari sekolah suatu tengahari, anak yang tiada cuping telinga itu yang kini telah memasuki alam persekolahan menangis teresak-esak memberitahu bagaimana dia sering diejek rakan-rakan. "Mereka semua kata saya cacat..." kata anak kecil itu kepada si ibu.

Si Ibu menahan sebak. Dipujukya si anak dengan pelbagai kata semangat. Si anak menerimanya dan dia muncul pelajar cemerlang dengan menyandang pelbagai jawatan di sekolah.

Bagaimanapun tanpa kedua-dua cuping telinga, si anak tetap merasa rendah diri walaupun si Ibu terus memujuk. Ayah kanak-kanak itu pula bertemu doktor. "Saya yakin dapat melakukannya jika ada penderma," kata pakar bedah.

Bermulalah suatu pencarian bagi mencari penderma yang sanggup berkorban.


Dua tahun berlalu......


"Anakku... kita akan menemui doktor hujung minggu ini. Ibu dan ayah telah berjaya mendapatkan seorang penderma, tapi... dia mahu dirinya dirahsiakan..." kata si ayah.

Pembedahan berjalan lancar dan si anak muncul sebagai manusia baru, kacak serta bijak. Pelajarannya bertambah cemerlang dan rasa rendah diri yang dialami si anak sebelum ini hilang dan digantikan keceriaan.

Rakan-rakan memuji ketampanan paras rupanya. Si anak cukup gembira, bagaimanapun dia tidak mengabaikan pelajaran.

Pada usianya lewat 20-an, si anak itu menjawat jawatan tinggi dalam bidang diplomatik.

"Sebelum saya berangkat ke luar negara, saya ingin tahu siapakah penderma telinga ini. Saya ingin membalas jasanya," kata si anak berkali-kali kepada ayah dan ibunya.

"Tak mungkin," balas si ayah. "Perjanjian antara ayah dengan penderma itu masih berjalan. Tunggulah, masanya akan tiba," sambung si ayah.

"Bila?" tanya si anak.

"Akan tiba masanya anakku," balas si ayah sambil ibunya mengangguk-angguk tanda sependapat dengan suaminya. Keadaan itu terus kekal menjadi rahsia bertahun-tahun lamanya.

Hari yang ditunggu tiba jua akhirnya. Ketika si anak duduk di sisi ibunya yang telah meninggal dunia, perlahan-lahan si ayah menyelak rambut si Ibu yang telah tiada.

Gelap seketika pandangan si anak apabila melihat kedua-dua cuping telinga ibunya tiada. Dadanya sebak tidak terperi. Mata bergenang menahan air jernih dari mengalir.

"Ibumu tidak pernah membuka tudung yang dipakai dan dia juga tidak pernah memotong pendek rambutnya," si ayah berbisik ke telinga anaknya. "Tetapi tidak ada sesiapa yang pernah mengatakan ibumu cacat, dia tetap cantik, pada ayah dia lah satu-satunya wanita paling cantik yang pernah ayah temui."










Kecantikan seseorang bukan terletak pada fizikal tetapi di hati. Cinta sejati bukan pada apa yang dilakukan dan dihebah-hebahkan tetapi pengorbanan tanpa diketahui.